گاز بده بابا ! گواهينامه از کجا گرفتي استاد ! برو گاري سوار شو! جاي شما تو آشپزخونس نه پشت فرمون !اين کلمات برخي از واژه هايي است که بسياري ازرانندگان زن ، هنگام رانندگي در شهرهاي بزرگ بويژه تهران از ساير رانندگان شنيده اند.
گرچه ترافيک و ازدحام خودروها از سويي و عدم رعايت قانون توسط رانندگان از سوي ديگر ، موجبات درگيري هاي لفظي بين راکبين خودروها در سطح شهر را فراهم مي آورد اما به نظر مي رسد عوارض ناشي از استرس هاي مربوط به زندگي شهري بيشترين نمود و بروز خود را در رانندگي به همراه دارد.
اينکه چرا رانندگان زن بيشترين سهم آلودگي هاي کلامي را به هنگام رانندگي دريافت مي کنند ،ريشه درخرده فرهنگ هاي مردسالارانه جامعه دارد.
چند راننده زن ومرد که به دليل شغل سخت خود خيابان هاي تهران را هزاران بار طي کرده اند دراين زمينه گفت و گويي در يکي از خيابان هاي تهران داشتند ، اظهاراتي که ممکن است هريک ازما بارها شاهد آن در خيابانهاي پايتخت بوده باشيم.
نظر يک راننده تاکسي نارنجي درباره رانندگي زنان اين است :
" رانندگي در شهر تهران براي رهوارترين مرکب ها و استادترين راکبان ، سخت و دشوار است ،چه برسد به اينکه اين کسوت ،به خانمي سپرده شده باشد ! "
او مي گويد : هر کسي را بهر کاري ساخته اند ، خانمها موقع بروز خطر مي ترسند و نمي توانند تصميم مناسبي بگيرند.
راننده مرد ديگري نظر همکارش را نقض کرده و مي گويد : زنان بهتر از مردان رانندگي مي کنند ،يعني با احتياط تر عمل مي کنند ،اما چون لازمه احتياط آرامش است به کندي عمل متهم مي شوند.
پسر جواني به اين جمع مي پيوندد و اين گونه کلام را ادامه مي دهد: رانندگان زن بدون در نظر گرفتن شرايط فني اتومبيل خودشان و ديگران، بدون نگاه کردن به آينه ها و اطراف رانندگي مي کنند.
وي ادامه مي دهد: موقعي که اتومبيلي به رانندگي يک زن از کنارم مي گذرد سعي مي کنم از او فاصله بگيرم چون ممکن است به دليل نداشتن سرعت عمل، براي تصميم گيري آني دچار مشکل شود.
از اين قسمت بحث يک راننده زن رشته کلام را به دست مي گيرد و مي گويد: برخي از رانندگان مرد مهارت زياد بانوان در رانندگي را اصلا نمي بينند و بعضا به طور عمد ايجاد مشکل براي رانندگان زن مي کنند.
وي از يکي از برخوردهاي نادرستي که در سطح شهر با آن روبرو بوده مي گويد : چند روز گذشته در بزرگراه در حال رانندگي بودم که يک راننده با کم کردن فاصله عرضي بين اتومبيلش با من مي خواست از سمت راست سبقت بگيرد ، اقدام به بوق زدن کردم تا شايد از ادامه اينکار منصرف شود اما وي درنهايت خونسردي به کار خود ادامه داد و پس از اصابت آيينه ماشينش به اتومبيل من به طرز خطرناکي سبقت گرفت.
بانوي ديگري که به دليل وظايف متعدد چند سالي است که مجبور به رانندگي در تهران شده مي گويد: اکثر زنان به دليل اينکه معمولا اتومبيل همسر، برادر و يا پدر خود را سوار مي شوند از اينکه تصادف کنند در هراسند به همين دليل احتياط بيشتري مي کنند و شايد همين موضوع دليلي براي کندي حرکت آنان محسوب شود.
وي بر اين باور است : متاسفانه برخي رانندگان نسبت به رانندگي زنان حساس هستند و به محض ديدن اتومبيلي که کند حرکت مي کند مي گويند" حتما راننده اش زن است! " درحاليکه در بسياري از موارد اشتباه مي کنند.
اين بانوي تهراني تاکيد مي کند: تعدادي از رانندگان مرد خطاها و حتي احتياط هاي همتايان خود را ناديده گرفته و اين درحالي است که کوچکترين اشتباه رانندگي را از يک راننده زن برنمي تابند.
دراين جمع ،مردي که به گفته وي اکثر اوقات همسرش رانندگي در شهر را به عهده دارد مي گويد: متاسفانه علاوه بر تهران،در بسياري از شهرهاي بزرگ نيز، شاهد عدم تحمل و سعه صدر مردان نسبت به رانندگي خانمها هستيم و در بسياري از مناطق کشور و در جاده هاي بين شهري نيز اگر مردي، زني را پشت فرمان اتومبيل ببيند به هرنحو ممکن سعي مي کند از وي سبقت بگيرد و توانمندي خود را در اين زمينه به رخ بکشد.
راننده تاکسي سبز رنگي که به لباس همرنگ مرکبش ملبس است درحاليکه در کنار خودرو پارک شده خود درکنار خيابان ايستاده مي گويد: چند روز پيش يک راننده با خونسردي کامل در يک حرکت خطرناک سعي کرد جلوي خودرو من قرار گيرد اما با مهارتي که سالهاست در رانندگي کسب کرده ام وي را وادار به تغيير مسير نموده و در نهايت اين راننده که ازلحاظ قانوني خطاي آشکاري را انجام داده بود به دليل سرعت بالا با جدول خيابان برخورد کرد.
وي تاکيد کرد: زناني که رانندگي را به عنوان شغل خود انتخاب کرده اند در واقع نان آور خانه خود هستند ، بايد پليس و نهادهاي انتظامي را براي از بين بردن چنين رفتارهاي خطرآفريني در سطح خيابان هاي شهر در کنار خود ببينند.
دکتر " مصطفي اقليما " روانشناس در اين زمينه به خبرنگار گروه اجتماعي ايرنا مي گويد : بي حوصلگي ، خستگي و استرسهاي ناشي از مشغله هاي ذهني در کلان شهرهايي چون تهران باعث بروز عصبيت ها در رانندگي مي شود و زنان در اين مسير آسيب پذيرتر هستند.
اقليما با اشاره به وجود قوانين براي پيشگيري از بي نظمي مي افزايد : متاسفانه بسياري از قوانين وجود دارند اما به درستي اجرا نمي شوند و به همين دليل زنان در حين رانندگي احساس ناامني مي کنند.
وي ادامه مي دهد : يکي ديگر از عوامل موثر در ايجاد مزاحمت براي بانوان حين رانندگي به تربيت خانوادگي و عقده هاي رواني و اجتماعي در برخي افراد بر مي گردد و اين افراد هرگز در زندگي خانوادگي خود رشد زنان را برنتابيده اند.
سرتيپ دوم پاسدار محمد رويانيان رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي بتازگي اظهاراتي در زمينه رانندگي بانوان داشته است .
به گفته وي ، زنان به دليل وسواس بيشتر و دقت نظري که دارند بهتر از مردان رانندگي ميکنند.
وي تصريح ميکند: رفتارهاي پرخطر مانند حرکت مارپيچ، سرعت غيرمجاز، سبقت ممنوع و ... معمولا از برخي روحيههاي خشن و مضطرب بروز ميکند و اين افراد داراي اختلالات روحياند، در حالي که زنان جامعه ما اين گونه عمل نميکنند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در پاسخ به اين پرسش که آيا تفاوتي بين مردان و زنان در نتايج امتحان رانندگي وجود دارد، معتقد است: هنگام آزمون آييننامه، زنان تقريبا همه موارد را درست پاسخ ميدهند، ولي مردان اين طور نيستند؛ همچنين زنان هنگام شرکت در کلاسهاي آموزشي و آييننامه دقت بيشتري نسبت به مردان دارند.
به گفته رويانيان مي توان نمره رانندگي زنان را 75 از 100 اعلام کرد، نمره اي که مردان به آن نرسيده اند.
وي در عين حال مي گويد : خانم ها در يکي دو رفتار ترافيکي مشکل دارند. مثلادر پارک کردن خودرو چون مي خواهند دقت کنند؛ تا مبادا تصادف کرده يا بد پارک کنند و به همين دليل بيشتر دقت مي کنند.
"خانم ملوک جهانباني" اولين زني که سال 1319 و در پنجاه سالگي در ايران گواهي نامه رانندگي گرفت قطعا با مسائلي نظير بوق زدن ،تمسخر و منحرف شدن ناگهاني بسيار کمتر از زنان راننده فعلي روبرو بوده ، چرا که وي قطعا در شصت و اندي سال پيش با چنين حجمي از اتومبيل و ترافيک مواجه نبوده است.
وسعت پديده شهر نشيني و پيامدهاي ناشي از آن ، ازدياد شمار زنان تحصيلکرده و شاغل ، و افزايش زنان راننده مي تواند از عوامل بروز عصبيت هاي غير معمول در برخي افراد باشد.
شايد پيشنهاد ايجاد سامانه اي انتظامي براي بهره مندي رانندگان زن و تماس سريع آنان به هنگام بروز مزاحمت هاي ترافيکي ،بتواند ضمن کاهش تصادفات و کاستن عوامل خطرزا در رانندگي ، موجب روانتر شدن ترافيک در شهرهاي بزرگ شود.
ایرنا
خانواده سبز
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر