پسران و دختران در اوايل نوجواني بالغ مي شوند وهر يک از مراحل ثابت وغير قابل کنترل
بلوغ را پشت سر ميگذارند . بلوغ عاطفي ، هيجاني ، اخلاقي و اقتصادي از مسايل مهم دوران نوجواني است که استقلال ، رشد فکري و فلسفه زندگي را نيز با خود همراه مي کنند تا نوجوان از خامي کودکي به پختگي جواني برسد .در دوران بلوغ تغييرات جسمي درنوجوان پديد مي آيد که اگر از آنها اطلاع و آگاهي نداشته باشد چه بسا اين مساله در مراحل بعدي زندگي آثار سوء و زيانباري بر جاي بگذارد . از طرفي تغييرات روحي و رواني نيز در دوران بلوغ پيش مي آيد از جمله تمايل به گوشه گيري ، احساس دلتنگي و خستگي ، ناسازگاري ، مخالفت هاي اجتماعي ، تشديد احساسات و عواطف ، فقدان اعتماد به نفس و يا شرم وحياي بيش از حد درک صحيح از تغييرات جسمي و روحي دوران بلوغ از آن نظر حائز اهميت است که جامعه، مدرسه وبه خصوص خانواده آمادگي لازم را براي برخورد با شرايط حساس و ويژه نوجوانان در اين مرحله داشته باشند . در غير اين صورت او به ديگران پناه برده و چه بسا اطلاعات کسب شده از طريق ديگران او را به انحراف بکشاند خوب است در اين قسمت با تغييرات
دوران بلوغ آشنا شويم .1. بلوغ عاطفيبرخي افراد گرچه از نظر جسمي بالغ مي شوند اما از نظر عاطفي هرگز به بلوغ نمي رسند .نشانه بلوغ عاطفي يک نوجوان اين است که به تدريج رفتارها و واکنش هاي خام و کودکانه را کنار بگذارد از حقيقت نگريزد و حتي در موقعيت هاي گوناگون به جاي واکنش هاي هيجاني و کودکانه ، واکنش هاي منطقي و عاقلانه در پيش گيرد .مسايلي که نوجوان با آنها درگير است درابتداي نوجواني مشکلات خانوادگي ، مدرسه ، تجربه کم ، سلامت جسم و روان و رشد شخصيت، دراواسط نوجواني مدرسه ، معلمان ، مسايل خانوادگي ، مذهب ، اوقات فراغت ، تفريح ، انتخاب شغل ، پوشش و دراواخر نوجواني شکست در جنبه هاي گوناگون زندگي ، جريحه دار کردن احساسات ديگران و تاثير گذاري بر آنان ، خودشناسي ، مذهب ، رفتارهاي والدين ، تعهدات خانوادگي ، توجه به معايب ظاهري و جسمي طي اين دوران نوجوان دچار تغييرات عاطفي و هيجاني مي شود . ترسويي و کم رويي که مختص اوايل نوجواني و پيش از آن است پس از 13 تا 14 سالگي کاهش مي يابد ، روحيه جنگ طلبي کم مي شود اما بدخلقي ، گستاخي و پرخاشگري افزايش مي يابد .2. بلوغ اجتماعيدختران و پسران نوجوان به اهميت روابط اجتماعي آگاه اند و حساسيت آنان به اين امر موجب مي شود تا خود را با علايق وديدگاه هاي افراد گروه تطبيق دهند .از اين رو گروه هاي کوچک و بزرگ تشکيل مي دهند .نوجوانان نسبت به موقعيت خود در گروه توجه خاصي دارند . نسبت به اعضاي گروه وفادار و در برابر انتقاد ديگران نسبت به آنان حساس اند .کسب مهارت هاي اجتماعي ، برقراري ارتباط ، شناخت و ارزيابي ديگران و احساس وفاداري نسبت به اعضاي گروه از جمله فوايد عضويت درگروه است .3. بلوغ اقتصاديانتخاب شغل ، کسب آموزش و مهارت هاي لازم در زمينه کار مورد نظر و سازگاري با شرايط و محيط کار از مسايل اواخر دوران نوجواني و اوايل جواني است . نوجوان با ورود به بازار کار با مسايل جديدي روبه رو مي شود. برخي نوجوانان و جوانان که از کار تنفر دارند ، مرتب کارشان را عوض مي کنند ، علاقه اي به انجام وظايف خود ندارند يا از ميزان حقوق ، ساعات يا شرايط کار ناراضي اند ، برخي ديگر کار ثابت و دايمي را نوعي تحميل محسوب مي کنند و پاره اي ديگر از کارهاي خسته وکسل کننده دست مي کشند . ناسازگاري نوحوانان و جوانان با محيط کار بنابر يک يا چند دليل است :1- انتخاب کاري فراتر از تحمل و توان2- انتخاب کار نامتناسب با شخصيت3- آرمان گرايي نسبت به برخي مشاغل4- انجام کاري که مستلزم استعداد و مهارت خاصي است که نوجوان يا جوان از آن بي بهره است .5- پذيرش اجباري شغلي که متناسب با رشته تحصيلي نوجوان يا جوان نيست .6- انجام کاري که درحد معلومات و دانش نوجوان نيست7- انتخاب شغلي بر اساس اهداف و آرزوهاي والدين8- فقدان انگيزه وهدف مشخص براي کار کردن4. بلوغ فکريسفر ، ورزش ، تماشاي برنامه هاي تلويزيون و سينما ، نقاشي ، نگارش داستان ، شعر ، مطالعه و ... از جمله مسايل مورد علاقه پسران و دختران نوجوان است برخي علايق بسياري از نوجوانان اساس و پايه زندگي آينده و حتي کار آنان را تشکيل مي دهد . در عين حال علايق نوجوان متغير و ظرفيت ذهني او روبه رشد است . با رشد و بلوغ فکري در اوايل 15 تا 16 سالگي او به استقلال فکري مي رسد و براي هر ادعايي به دنبال دليل و توضيح کافي است .منبع: هفته نامه سلامت
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر